Bouw de brandstofpompkabelboom opnieuw op met ethanolbestendige epoxy
Ik heb geprofiteerd van veel berichten op deze site en ik hoop dat het volgende iemand kan helpen. Er is al een uitstekende post van monster.orgy die heeft geholpen mijn elektrische probleem met de brandstofpomp op te lossen. Mijn bericht is bedoeld om daarop voort te bouwen, voornamelijk met betrekking tot de selectie van epoxy-materiaal.
Ik kocht de motorfiets nieuw (2005 Monster S2R 800) en had geen problemen. Als bewijs van acculaders had ik pas in 2013 een nieuwe accu nodig. Toen ik een nieuwe accu kocht, was de benzinetank uitgezet en was het niet mogelijk om de tank te ontgrendelen en omhoog te zwaaien om de accu te bereiken. In plaats daarvan moest de tank worden verwijderd door hem aan de achterste scharnier los te schroeven. Een langere steunset voor de brandstoftank werd door de dealer geĂŻnstalleerd onder speciale garantie die de defecte uitzetting van de plastic brandstoftank dekte.
Tot het punt van dit bericht: Eind vorige zomer startte de motor niet of sloeg hij snel na het starten af. Toen stopte hij helemaal met starten, hoewel hij krachtig ronddraaide. Nadat ik alle forums had gelezen, volgde ik deze probleemoplossings- en reparatiesequentie.
1. Zoemt de brandstofpomp hoorbaar wanneer de elektriciteit wordt ingeschakeld? Ik kon het niet zeker weten, want ik hoorde wat geluid. (Achteraf gezien na de reparatie weet ik dat het volledige geluid er niet was en wat ik hoorde een intermitterende brandstofpomp zou kunnen zijn.)
2. Werkt de motor wanneer er startvloeistof rechtstreeks in de luchtinlaten wordt gespoten? Ja, dat deed het. Dit leidde me tot de overtuiging dat het een probleem met de brandstoftoevoer was.
3. Bereikt elektriciteit de brandstofpomp, gemeten buiten de tank? Ja. De aansluiting die elektriciteit naar de brandstofpomp levert, is niet gemakkelijk te onderzoeken, maar je kunt creatief worden met wat draad en een kleine voltmeter. Dit betekende dat het tijd was om de brandstofpompsamenstelling te bekijken.
4. Leeg de tank. Ik gebruikte een stuk doorzichtige vinylslang om de tank eerst in de horizontale positie en later terwijl ik de tank rechtop hield, leeg te zuigen om bijna alle brandstof eruit te halen. De doorzichtige vinylslang was erg handig omdat ik de brandstof kon zien beginnen te stromen voordat ik per ongeluk iets inslikte!
5. Verwijder de pomp door de 6 inbusschroeven los te schroeven. Dit was het moment dat ik foto's begon te maken van elke stap, zodat ik later zou weten hoe ik hem weer in elkaar moest zetten. Ik leegde ook nog wat resterende brandstof en maakte wat kleine deeltjes uit de tank schoon.
6. Controleer de weerstand van elke draad van buiten de tank naar de bijbehorende kleur aan de binnenkant. Deze gaan van connector A aan de buitenkant naar B of C, zoals te zien is op de foto hieronder. De foto toont alles gedemonteerd voordat de montage opnieuw wordt gestart. Ik heb ook het brandstoffilter verwijderd om het te vervangen.
7. Ik ontdekte dat één zwarte massadraad intermitterend was toen er zachtjes aan werd getrokken. De epoxy was rot en brokkelde gemakkelijk af bij het schrapen met een schroevendraaier en de zwarte draad kwam bijna onmiddellijk los. De andere draden leken in orde, maar ze kwamen ook gemakkelijk los nadat alle epoxy was weggekrabd. Dus niet alleen de epoxy was rot, maar ook het soldeer (tenzij het in de eerste plaats niet was gesoldeerd) was ook verdwenen. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een elektrische verbinding niet op zijn minst was gekrompen. In beide gevallen besloot ik alle 4 de verbindingen te solderen en vervolgens het geheel in ethanolbestendige epoxy te omsluiten.
8. Ik maakte schoon met een wattenstaafje en aceton nagellakremover totdat ik tevreden was dat het klaar was om te solderen.
9. Solderen was nogal lastig en ik zou dit afraden, tenzij je al heel veel hebt gesoldeerd. Vergeet niet overtollig flux te reinigen, aangezien dit corrosief is, en de weerstand te meten nadat het solderen is voltooid en voordat alles wordt afgedicht. Ik smolt per ongeluk door de rode stroomdraad en dit bracht me ertoe na te denken over hoe ik deze opnieuw kon isoleren om het risico op vonken in de tank te voorkomen! Gelukkig zou de epoxy die ik zou gebruiken om de verbindingen te vullen en te omsluiten, ook als isolatie dienen als deze rond de draad werd aangebracht.
10. Ik weet niet hoe lang een gewone epoxy met twee componenten zou meegaan, maar gezien de moeite om de bedradingsverbindingen opnieuw op te bouwen, heb ik wat tijd besteed aan het onderzoeken van iets dat hopelijk een tijdje bestand is tegen brandstof met ethanol. Hier vermeld ik de 3 die ik heb gevonden.
(I) LOCTITE E-120HP HYSOL EPOXY ADHESIVE. Dit is wat ik uiteindelijk heb gebruikt. Het is zeer chemisch, brandstof- en ethanolbestendig. Blijkbaar is het exportbeperkt vanwege het gebruik in de lucht- en ruimtevaart, dus het zou goed genoeg moeten zijn voor de snelheden van een Ducati! Het is niet het gemakkelijkst verkrijgbaar, maar is online verkrijgbaar in de kleine hoeveelheid van 50 ml voor $ 12. Uiteindelijk gebruikt u er slechts een vijfde van. Idealiter heeft u ook een applicatiepistool en een mengmondstuk nodig, maar ik heb het gewoon met de hand gemengd. Het is vrij vloeibaar, dus het is heel gemakkelijk om in de verbindingsruimte te gieten. Nadat ik voldoende hoeveelheid op een kartonnen oppervlak had gemengd, gebruikte ik een rietje om het op te zuigen en vervolgens in de verbindingsruimte te persen. Toen het iets minder vloeibaar was, bedekte ik ook de elektrische draden ermee, in de hoop mijn gerafelde draad te isoleren.
(II) PERMATEX 84334 ETHANOL RESISTANT FUEL TANK REPAIR SEALANT ADHESIVE. Dit is gemakkelijk verkrijgbaar bij Autozone etc. Het heeft echter de consistentie van harde stopverf en moet worden gekneed en verwarmd om er beter mee te kunnen werken. Ik denk dat het zorgvuldigheid vereist om het op een manier aan te brengen die ervoor zorgt dat de gesoldeerde verbindingen goed worden afgedicht.
(III) PERMATEX® MOTOSEAL® 1 ULTIMATE GASKET MAKER GREY. De technische gegevens vermelden: “Het product behoudt effectieve eigenschappen in contact met automotive vloeistoffen, zoals motorolie, benzine, transmissievloeistoffen, alcohol en antivriesoplossingen”. Het kan gemakkelijker zijn om mee te werken dan de reparatiestopverf voor de brandstoftank.
11. Het weer in elkaar zetten ging snel. Eén gebroken stalen clip moest worden gerepareerd, dus wees voorzichtig bij het verwijderen ervan. Ik had ook twee van de speciale stalen slangklemmen met het nieuwe brandstoffilter besteld, maar kon ze niet laten werken omdat ze een speciaal gereedschap nodig hebben om goed te krimpen, dus ik gebruikte uiteindelijk roestvrijstalen slangklemmen van de kleinste maat van Home Depot. (Dit is waar ik zou aanraden Zen en de kunst van het motoronderhoud te lezen als je problemen hebt.) Ik gebruikte vet op de O-ring in plaats van een nieuwe en tot nu toe lijkt het goed te gaan en niet te lekken.
De motor sloeg bij de eerste poging niet aan, wat me dat gevoel van wegzakken gaf, maar werkte als een charme zodra de brandstofpomp voldoende was voorbereid. Het geluid van de pomp is luid en duidelijk elke keer dat ik de elektriciteit inschakel. Tot nu toe ziet het er goed uit. Nogmaals bedankt aan de anderen die me in deze reparatie zijn voorgegaan. Als er meer gebeurt, zal ik het hier plaatsen. Vrede.