Ducati Monster Motorcycle Forum banner

Air Box Upgrade: K&N vs. MWR

14K views 9 replies 6 participants last post by  oanglade  
#1 ·
Ik stuur binnenkort mijn Monster 696 ECU naar Rexxer voor een hermapping. Ik heb een Arrow slip-on uitlaat met DB's verwijderd en een K&N luchtfilter geïnstalleerd met een standaard luchtfilterdeksel. Zolang ik betaal voor de hermapping, wil ik het maximale uit de motor halen, dus ik kies voor de O2-sensor verwijdering en 93 octaan. Een andere ding dat ik kan doen is de luchtbox upgraden met een MWR power upgrade. Ik overweeg 3 opties. De eerste is om de K&N te behouden, maar de gaten in de bovenste deksel te snijden voor extra flow (vergelijkbaar met de DP luchtdeksel met de 3 gaten erin). Ik kan de gaten misschien ook iets groter snijden dan de DP deksel. De tweede optie is om optie 1 te doen, plus de MWR power up kit toe te voegen (extra gaten in de voorkant van de luchtbox). Optie 3 is om het volledige MWR systeem te installeren met power up kit en hoofd luchtfilter.

Optie 1 is gratis. Optie 2 kost ongeveer $80. Optie 3 kost $200. Omdat het een 696 is, denk ik niet dat de luchtstroom zo kritisch is als bij een 796 of 1100, dus ik weet niet zeker hoeveel ik zou winnen met de MWR opties. Ik neig ernaar om gewoon optie 1 te doen.

Ik wil graag reacties/gedachten van anderen horen. Is de MWR het waard voor een 696? Is de MWR eenvoudig te installeren? Het ziet er eenvoudig en gemakkelijk uit om te doen met een Dremel tool. Ik heb gekeken naar een Monster 1200 inlaat, en de gaten zijn ongeveer even groot als optie 1 zou zijn (DP topdeksel met de 3 uitsparingen), dus ik neem aan dat het waarschijnlijk goed genoeg is voor een 696. Uiteraard is de volledige MWR kit de beste keuze, maar ik weet niet zeker of het de $200 waard is voor de kleine winst, zo die er al is, ten opzichte van alleen de DP deksel te gebruiken. Ik ben al $300 aan het uitgeven aan de hermapping.

#2 ·
Ik heb een heleboel mods gedaan aan mijn 09 696, behalve een reflash voor de ecu. Ik heb ook een k&n filter met een standaard luchtfilterkast en slip-on pijpen. Ik heb meer info nodig over deze rexxor reflash en hoe ze kiezen welke map te downloaden. Ik neem aan dat je ze moet laten weten welke mods je aan de airbox/luchtfilter doet voordat ze de ecu reflashen, aangezien de luchtinlaatcapaciteit van invloed is op de tune die ze zullen installeren. Mijn 696 heeft sinds ik hem heb een magere gasreactie en backfire in de airbox gehad.

#3 ·
Ik heb een heleboel mods gedaan aan mijn 09 696, behalve een reflash voor de ecu. Ik heb ook een k&n filter met een standaard luchtfilterkast en slip-on pijpen. Ik heb meer info nodig over deze rexxor reflash en hoe ze kiezen welke map te downloaden. Ik neem aan dat je ze moet laten weten welke mods je doet aan de luchtfilterkast/luchtfilter voordat ze de ecu reflashen, omdat de luchtinlaatcapaciteit van invloed is op de tune die ze zullen installeren. Mijn 696 heeft sinds ik hem heb een magere gasrespons en backfire in de luchtfilterkast gehad.
Ja, je moet ze laten weten van alle mods en opties (type luchtfilter/mods, octane, O2 delete, uitlaat, DB Killers verwijderd, etc.) en ze passen de flash dienovereenkomstig aan. Daarom moet ik beslissen over de luchtfilterkast voordat de flash wordt gedaan.https://www.rexxer.com/fckimages/pdf/Rexxer ECU Form.pdf

#4 ·
Ik heb open luchtfilters op al mijn motoren, omdat dat is wat je doet met elke motorfiets. Ik heb K&N en MWR. Denk eraan dat beide geoliede filters zijn en dat het een rommelige zaak is.

Ik heb talloze threads, anekdotes, daadwerkelijke vergelijkende studies gelezen en de video's bekeken. We wisselen naar open luchtfilters zodat we de inlaat kunnen horen. Het voegt niet echt veel vermogen toe en zal vaak zelfs het vermogen verminderen. Een goed ontworpen luchtfilterkast kan ervoor zorgen dat de druk stijgt en meer lucht in uw inlaat komt. Het openen van de luchtfilterkast verwijdert deze harmonische balans uit de vergelijking.

Veel, heel veel mensen hebben aangetoond dat een standaard Ducati-luchtfilter daadwerkelijk meer lucht erdoorheen kan laten stromen dan een goed onderhouden en geolied K&N-filter. Ze beschermen de motor zeker meer.

Als ik het zou kopen voor de coolheidsfactor en een deel van de box zou houden, MWR. Als ik een complete luchtfilterkastverwijdering zou kopen van het voormalige bedrijf TPO, zou ik zeker een Beast-kit met de dubbele K&N-stacks nemen.

Als ik mijn motor op de dyno zou laten zetten of afstellen, zou ik de mensen die de afstelling doen vragen wat ze de voorkeur geven.

Ik zeg: neem wat je voorkeur heeft. Als je je inlaat wilt horen brullen en geld wilt besparen, neem dan de K&N, als je denkt dat de MWR-kit er beter uitziet, neem dan de MWR.

Als het regent, leidt mijn MWR-kit water rechtstreeks in de inlaten van mijn Paul Smart.

Heb je overwogen om te controleren of je je velocity stacks kunt afstellen? Dit voegt niet echt meer pk's toe, maar het kan de powerband veranderen.

#5 ·
Ik heb wat meer onderzoek gedaan en met de plek gesproken die de afstelling doet. Ze zeiden dat de extra luchtinlaat van de MWR niet veel zal helpen voor mijn motorfiets wat betreft vermogenswinst. Het zal echter de motorfiets een stuk luider maken en mogelijk water in de luchtfilterbak laten komen. Dus ik blijf bij de K&N en de DP top luchtfilterdeksel.

#6 ·
Ik zou geen K&N-filter gebruiken, tenzij je alleen de sticker voor je gereedschapskist wilt.

Het standaard Ducati droge filter laat veel meer lucht door dan het geoliede K&N-filter. Ook op microniveau beschermt het Ducati-filter je motor veel beter. Dit is een van die dingen waarbij ik zeg: bespaar je geld, het is moeilijk om het standaardfilter te overtreffen.

• Like
Reactions: Charlie98
#7 ·
Ik zou geen K&N-filter gebruiken, tenzij je alleen de sticker voor je gereedschapskist wilt. Het standaard Ducati droge filter laat veel meer lucht door dan het geoliede K&N-filter. Ook op micronniveau beschermt het Ducati-filter je motor veel beter. Dit is een van die dingen waarbij ik zeg: bespaar je geld, het is moeilijk om het standaardfilter te overtreffen.
Bedankt voor de info. Ik heb de K&N al een paar jaar geleden gekocht.

#9 · (Edited)
Ik heb een '13 796 met slip-on Arrows... en geen andere inlaatmodificaties. Alleen de dempers zelf hebben de motor enorm geopend en hem 100% beter bestuurbaar gemaakt. Ik had de tank een paar weken geleden eraf om de batterij te vervangen en een Ohlins-schokdemper te installeren. Ik dacht dat de standaard luchtinlaat al een behoorlijk goede setup was. Ik zie niet echt waar het slaan van een paar gaten in de box zo'n groot verschil zou maken, tenminste op de 696/796... misschien de 1100, als al het andere gelijk is.

Mijn ervaring met K&N-luchtfilters is niet zo goed geweest. Ik heb er een voor mijn XR650 en het is een hele klus... te veel olie en de motor wurgt, te weinig en je zuigt vuil op. Ik blijf bij het fabrieksfilter op mijn Monster.

FWIW, ik heb een tweede ECU gekocht voor mijn Monster... het idee was om hem te laten mappen en het origineel te bewaren voor het geval er iets misging, of dat ik hem weer moest opsturen. Ik heb gemerkt dat zelfs met de standaard map en ECU tastbare toenames met alleen de slip-ons... genoeg zodat ik het idee van remapping zo goed als in de ijskast heb gezet. Op een dag, misschien, zodat ik mijn Duc-ee kwijt kan (om de uitlaatklep van de 796 te verslaan) en de O2-sensoren... maar in werkelijkheid waarschijnlijk niet. Als ik geld in prestaties ga steken, wacht ik tot ik iets van 1000cc + heb... waar het een verschil zou maken.

Ook... mijn 796 is behoorlijk luidruchtig met de DB-killers eruit, dus ik heb ze aangepast... Ik heb alles behalve de laatste 1" of zo van de baffle afgesneden. Dit houdt het stil genoeg dat ik mijn buren niet zal irriteren om 5 uur 's ochtends op een zondagochtend, en biedt nog steeds uitstekende prestaties ten opzichte van de ongemodificeerde DBK's. Ik kan ze nog steeds in ongeveer 2 minuten eruit halen als ik me niet druk maak om de buren...

#10 ·
Even ter info: controleer regelmatig uw MWR-filter om er zeker van te zijn dat het niet in de vergetelheid is geraakt. Ik kocht mijn 2014 Monster 696 in november 2020 en moest in januari 2021 de batterij vervangen. Ik ontdekte dat alle MWR-inlaat kapot of vermist was, waardoor ik dacht dat er maar één manier was waarop het kon gaan... door de motor. Een groot deel ervan zat in de airbox, maar het in elkaar zetten van de onderdelen als een legpuzzel wees er zeker op dat er veel ontbrak.